A fiamat speciális iskolába akarják küldeni, de én nem akarom, mert nem gyogyós!

 

A leírtakból úgy tűnik, hirtelen szakadhatott Rád ez a probléma, és bizony elég ijesztő lehet egyszer csak azt hallani, hogy „baj” van a gyerekeddel. Biztosan kismillió kérdés harsog most a fejedben: Mi is a baja? Miért kell iskolát váltania? Mi alapján válasszak új iskolát? És egyáltalán mi lesz a gyerekkel? Mit szólnak a …?

 

Szóval természetes, ha feldúlt vagy, és nem mondom, hogy NYUGI :), de az is nagyon fontos, hogy megértsd mi az iskola által megnevezett probléma, és bátran szembenézz vele, ahelyett hogy első körben összeesküvés elméleteket gyártanál a tanárokkal kapcsolatban.

 

  • Ha nem értettél meg valamit abból, amit az igazgató mondott, írd össze a kérdéseidet, és menj el hozzá még egyszer. Beszéljétek át nyugiban, mi lenne a legjobb a kisfiadnak.

 

  • Ha nem tudtál meg eleget a problémáról, beszélhetsz azzal a szakemberrel is, aki a vizsgálatot végezte a pedagógiai szakszolgálatnál. Ő pontosan el tudja magyarázni neked, miben van lemaradása a gyermekednek, hogyan lehet segíteni neki, és milyen lenne számára az ideális oktatási intézmény.

 

A tanulási nehézségnek alapvetően két fajtája lehetséges, és nagyon nem mindegy, hogy valaki 1) tanulási zavarral rendelkezik, vagy 2) tanulásban korlátozott/akadályozott.

 

A tanulási zavaros gyerekek általában normál intelligenciájúak, viszont speciális tanulási problémáik vannak az írás, olvasás, számolás terén, azaz valami miatt nem tudják olyan módon, vagy olyan gyorsan elsajátítani ezeket a készségeket, mint a többiek.  

A tanulási zavarok fajtái:

  • diszlexia (olvasási zavar)
  • diszgráfia (írászavar)
  • diszkalkulia (számolásizavar)
  • MTB (magatartási-, tanulási-, beilleszkedési zavar)

Tanulási zavar esetén általában akkor szoktak speciális iskolát javasolni, ha a zavarok halmozottan jelentkeznek vagy a magatartási-, beilleszkedési zavar olyan mértékű, hogy az iskola nem tudja megfelelően kezelni. Általában az iskola meg tudja oldani, ha van fejlesztőpedagógus helyben.

 

A tanulásban korlátozott gyermekek azonban azon túl, hogy a tanulás bizonyos területein lemaradást mutatnak, gyengébb IQ-val rendelkeznek.  Számukra legtöbbször speciális iskolát ajánlanak, mert olyan speciális tanrendre, oktatási módszerekre és eszközökre van szükségük, ami nem kivitelezhető a normál iskolákban.

 

Nem tudom, hogy a kisfiad esetében milyen indokkal javasolták a speciális iskolát,

 

  • SNI a = sajátos nevelési igény, mely organikus zavarra vezethető vissza
  • SNI b = sajátos nevelési igényű, ami nem vezethető vissza szervi okokra
  • BTMN = beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzd

(bővebben ld: http://fejlesztok.hu/torvenyek/315-sni-a-b-es-btmn-tanulok-ellatasa.html)

 

de egy ilyen iskola nagy segítséget jelenthet azoknak a gyerekeknek, akik nem rosszaságból, nem gyogyósságból, hanem jó okkal nem tudnak megfelelni a normál iskolai követelményeknek.

Itt ugyanis lehetőséget kap, hogy saját képességei szerint bizonyítson, megerősödik önmagában, és a kislétszámú csoportok miatt sokkal sikeresebben beilleszkedhet társai köreibe is. Ki tudja, még a végén újra megkedveli a tanulást, és összességében egy boldogabb, elégedettebb, kiegyensúlyozottabb gyereket ölelhetsz magadhoz nap, mint nap!

 

Mi, ha nem ez miatt éri meg utánajárni a dolgoknak, és hadakozás helyett megbarátkozni a gondolattal, hogy a gyermekem nem gyogyós, csak egyszerűen úgy van összerakva, hogy más úton-módon kell vele tanulni, foglalkozni…